Gr. John
Deze zag ik staan op MP. Een 4 versnellingsblok met 19 mm carburateur en 6.25 pk
Heeft iemand dit ooit gezien, is de bevestiging van de cilinder wel OK.
Wel interresant?
Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » 4V 6.25 pk
Gr. John
Deze zag ik staan op MP. Een 4 versnellingsblok met 19 mm carburateur en 6.25 pk
Heeft iemand dit ooit gezien, is de bevestiging van de cilinder wel OK.
Wel interresant?
Leuk exemplaar, die gaat vast als de brandweer.
Die cilinder bevestiging is prima, dit blok is een 50/4 EF, die heeft een bredere cilindervoet dan de standaard 50/4, daardoor past deze cilinder er op.
Met deze setup zou je ruim 100 kunnen rijden op de Sparta. Of dat ook verstandig is met de standaard remtrommels is een tweede punt. Ik heb het wel eens eerder gezien onder een Sparta, toen met een ronde 5,5pk cilinder maar het EF blok was hetzelfde.
Hallo Heren Ja dat is mijn creatie .De cilinder bevestiging is wel goed alles pas gemaakt tussen de koelribben van een kop van een saxonette . Ben nog bezig met de afstelling .Ik vind het wel stoer zo met die cilinder Loopt nu redelijk maar er is nog meer uit te halen maar 100 is er hard hoor en blijft het dan heel ?
Gr Jaap
Waarschijnlijk is het luchtfiter in het frame te klein om voldoende lucht door te laten. Brommers met deze cilinder hebben bijna allemaal een papieren luchtfilterbus.
Ik denk niet dat het heel blijft. Ergens op internet staat een verslag van iemand die zon een zelfde cilinder had gemonteerd en dat blok uiteindelijk in de soep liep. Die heeft er uiteindelijk een 501 onder gemaakt. (kan alleen die pagina niet meer vinden)
Komt de zuiger wel helemaal bovenin en openen de spoelpoorten helemaal? Want een brede voet blok zou een langere krukas slag moeten hebben gelijk aan de 501/50S. Alleen heeft niemand mij nog kunnen vertellen of er ook daadwerkelijk een langere slag krukas in zit origineel.
Hoi Stephan De slag is 44 dat is het probleem niet poorten openen hlemaal dusdat is ook goed lucht toevoer is misschien het probleem maar het gat in het frame is 25 mm de 2 gaatjes in het luchtfilterhuis zijn11mm als je dan kijk naar de diameter van de carb is 19 moet dat toch ook goed zijn Of zie ik het niet goed ?Of is daar een formule voor . Ik hou me aanbevolen voor advies .Ja dan nog de duurzaamheid die kan je een beetje regelen met je rechterhand hoop ik .Gr Jaap
i
Die 2 gaatjes van 11 mm zijn dan kleiner dan dat ene gat van 19 mm.Die formule is O=Pi x R².
Doorsnede oppervlak van de carburateur is 283mm² (3,14159 x 9,5²) en van die 2 gaatjes is het 190mm² (3,14159 x 5,5² x 2). Wil je dat gelijk hebben dan moet je de gaten opboren naar 13,5 mm diameter. Maar dat is waarschijnlijk dikker dan de buisjes in je luchtfilter huis zijn?
Ik denk dat dit wel goed zou kunnen draaien, zwakke punt zal de koppeling worden. Wanneer je het vermogen echt hoog maakt zal de koppeling gaan slippen. Volgende aandachtspunt is dat de krukas lagers perfect uitgeshimt moet zijn. Zit daar speling op dan zal de (schuine) hoofdvertanding nog sneller gaan slijten dan bij een normaal blok. Beide punten zijn wel op te lossen; nieuwe hoofdtandwielen maken met rechte tanden en de koppeling los maken van het grote tandwiel en droog zetten buiten het carter. Dat is niet iets wat de gemiddelde hobbyist in de garage gaat doen, daar zijn toch wel een goeie draai- en freesbank voor nodig.
Maar het kan wel, ik denk dat ik weet hoe het moet, mocht ik ooit de tijd en middelen hebben......
Gestart 30 Maart 2019 door johnstoffelen
Laatste reactie door schreud
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: