Het B-nummer bij de G-serie slaat vooral op de combinatie frame blok. 1 typekeur werd gebruikt voor meerdere modellen, daar sparta niets wijzigde aan frame achterbrug, motorblok en tandwielverhouding kon een nieuw model worden geleverd op het zelfde typekeur. Typekeuren werden pas aangepast wanneer er een andere carburateur moest wordne gemonteerd of er nieuwe regels kwamen omtrent max snelheid. Of andere wijzigingen waarvoor ze een nieuw typekeur moesten aanvragen. En Sparta was daar tja best zuinig in. Er zijn zelf keuren ingetrokken omdat ze de rand van de wet opzochten qua kleinie wijzigingen maar dat is een heel ander verhaal.
Keur B9047 is gebruikt voor GD, GE, GF en GG 50, met ILO G50N motorblok met 2 versnellingen. Het verving de B7005, maar wanneer een brommer werd afgeleverd met het oude G50 blok werd dit keur nog gewoon gebruikt. Oftewel bij een GD hangt het er van af welk blok er onder zat van origine. Om keurfouten te voorkomen heb ik er voor gekozen bij het maken van de overzichten dit qua info niet op te nemen, geeft te veel verwarring en tja Sparta had nou eenmaal frames op voorraad liggen. Bij aflevering werd bekeken wat er wettelijk op moest.
Qua lekkere verwarring qua nummes op frames, mijn GH heeft een frame met een ingeslagen B9047 nummer van de serie GD en hoger maar is afgeleverd met een sticker met de B4004.