Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » B nummer Sparta Gd 50 sport bj 1960

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Het B-nummer bij de G-serie slaat vooral op de combinatie frame blok. 1 typekeur werd gebruikt voor meerdere modellen, daar sparta niets wijzigde aan frame achterbrug, motorblok en tandwielverhouding kon een nieuw model worden geleverd op het zelfde typekeur. Typekeuren werden pas aangepast wanneer er een andere carburateur moest wordne gemonteerd of er nieuwe regels kwamen omtrent max snelheid. Of andere wijzigingen waarvoor ze een nieuw typekeur moesten aanvragen. En Sparta was daar tja best zuinig in. Er zijn zelf keuren ingetrokken omdat ze de rand van de wet opzochten qua kleinie wijzigingen maar dat is een heel ander verhaal.

Keur B9047 is gebruikt voor GD, GE, GF en GG 50, met ILO G50N motorblok met 2 versnellingen. Het verving de B7005, maar wanneer een brommer werd afgeleverd met het oude G50 blok werd dit keur nog gewoon gebruikt. Oftewel bij een GD hangt het er van af welk blok er onder zat van origine. Om keurfouten te voorkomen heb ik er voor gekozen bij het maken van de overzichten dit qua info niet op te nemen, geeft te veel verwarring en tja Sparta had nou eenmaal frames op voorraad liggen. Bij aflevering werd bekeken wat er wettelijk op moest.

Qua lekkere verwarring qua nummes op frames, mijn GH heeft een frame met een ingeslagen B9047 nummer van de serie GD en hoger maar is afgeleverd met een sticker met de B4004.

7037
Citeer
Privébericht
Naar profiel
7037

Wat betreft het navragen bij het CODA daar wordt je netjes geholpen ze hebben het voor mijn Sparta FP50 TV uit 1955 precies de datum kunnen achterhalen van levering zelfs met de naam van de eigenaar. 

Over dit topic

Gestart 28 Januari 2016 door Rien48

Laatste reactie door 7037

Meest recente posts

Onduidelijkheden over nieuwe website
Okee, ik ga verder op het nieuwe forum! (link hierboven).
3 November | 13:47 uur door swieberd

Koppeling veert niet goed terug
Of gaan we nu verder op het nieuwe forum? Dat werkt nu goed....
3 November | 13:46 uur door swieberd

Welke olie in motorblok?
In het vervolg maar posten op het nieuwe forum zeker? Ik heb daar...
3 November | 13:45 uur door swieberd

Achterbrug Sparta 3v
Wie o wie heeft er voor mij een achterbrug van een SPORT 3V om te...
27 Oktober | 09:40 uur door Lecson

trapper
dank pjotr, ik heb inmiddels nieuwe trappers
24 Oktober | 13:29 uur door Maarten GF50

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: