Hoi Sven! Dat klinkt als een leuke barnfind! Heb je ook foto's van de 3V? Dan kunnen we even mee kijken qua bouwjaar en originaliteit
Aan het framenummer kun je het bouwjaar traceren. Het eerste cijfer van de 6 geeft namelijk het bouwjaar aan: 9 is 1969, 0 is 1970, 1 is 1971 etc. Heeft je framenummer maar 5 cijfers? Dan is het er een van de laatste serie uit 78/79.
Sparta heeft van alle verkochte bromfietsen tot en met 1971 een register bijgehouden. Dit register is sinds vorig jaar ondergebracht bij het CODA archief in Apeldoorn en publiekelijk toegankelijk gemaakt. Is je brommer dus van 71 of ouder? Dan kun je het CODA een email sturen met het framenummer en dan zoeken zij binnen 5 werkdagen de gegevens van jou brommer op met o.a. waar, wanneer en aan wie de bromfiets is verkocht, motornummer van de origineel geleverde motor, slotnummer van het stuurslot etc. Emailadres is: [email protected]
Aan het B-nummer van het type goekeuringssticketje kun je herleiden om welk model het exact gaat. Een vroege 3V van de eerste serie uit 69/70 heeft het nummer B9115 en vanaf 71 (toen de vierkante cilinder, bing 1/12/212 carb en luchtfilter in frame werd geintroduceerd) kreeg de 3V het nummer B0138.
Hoe de bromfiets in Belgie geregisteerd moet worden druf ik niet precies te zeggen. Hier in Nederland moet je de bromfiets technisch helemaal in orde maken en laten schouwen bij de RDW. Vaak is het verstandig om dan wat documentatie voor te bereiden die het bouwjaar en type bewijzen zoals folders, gegevens van het CODA en een kopie van het TNO document van het type goedkeurnummer etc. Hier kan ik je wel mee helpen mocht je deze ook in Belgie nodig hebben
Groet! Freek