Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » Lucky als snor?

Ton van Rijn
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ton van Rijn

Wie heeft ervaring met het geschikt maken voor de keuring van een Sparta Lucky als snorfiets?

Ik snap dat hij niet harder dan 25 km per uur mag rijden (tijdens de keuring) maar hoe doe ik dat het beste? De uilaat vol stoppen met staalwol lijkt mij mogelijk maar vind ik wel een beetje amateuristisch.

 

Ik ben benieuwd.

 

Ton

excalibur
Citeer
Privébericht
Naar profiel
excalibur

Mijn ervaring met het knijpen van de snelheid heb ik opgedaan met enkele simsons. Deze oost duitse bromfietsen rijden v.a. fabriek 60km/h Voor de keuring in Nederland moet je dus creatief zijn.

Wat hebben wij gedaan??

allereerst een ring in de moer bij het uitlaatspruitstuk. Eén met een binnen diameter van ca. 18mm (waarom deze maat? omdat we die hadden liggen). En ook nog een pakking gemaakt met een opening van 8mm. deze kwam tussen carburateur en cilinder. De Simson liep toen een strakke 40 km/h

De RDW kon niet anders dan een kenteken toekennen.

Ik verwacht dat deze maatregelen ook werken bij een Lucky?

En omdat deze origineel geen 60 km/h lopen,l zou het zomaar kunnen dat je onder de toegestane snelheid voor een snor blijft. Anders de openingen in ring en/of pakking verkleinen. Dit tot het juiste resultaat is bereikt. 

 

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Ik geloof dat je bromfiets bij de RDw op de rollenbank max 38 km/u mag aangeven,  dan krijg je een blauwe plaat.

Je kan ook je gas wat manipuleren,  een klein busje over de binnenkabel knijpen,  net boven de gasschuif, die daarna niet helemaal meer naar boven kan,  gas kan dus niet helemaal opengedraaid worden Smile

als je dan ook nog je uitlaat smoort , zoals reeds vermeld  door er een ring in te plaatsen,  dan moet het makkelijk haalbaar zijn.............

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Wat je ook nog kunt doen is een veel groter achtertandwiel monteren, dan zit je nog sneller op de top Wink 

Staalwol in de uitlaat stoppen helpt niet, hier zal de rook eenvoudig doorheengaan is mij eens verteld. Wat je wel kunt doen is een binnendemper in de sigaar maken met meer bochten en schotten. Dit zorgt wel voor meer tegendruk en dus een lagere top. 

Een ring onder de uitlaatwartel gaat niet, simpelweg omdat een lucky geen wartel heeft maar een klemverbinding. 

Er zijn ook uitlaten welke heel in het begin van 1976 gemonteerd werden die veel dunnere bocht hadden. Hoe dun precies weet ik niet, we hebben/hadden er een in ons onderdelenfonds. Ook dat zal je top drukken. 

Grtjs,

Geert

excalibur
Citeer
Privébericht
Naar profiel
excalibur

De wettelijke toegestane snelheid op de geijkte rollerbank van het RDW is voor bromfietsen 45km/h en voor snorfietsen 25km/h (bron, RDW).

 

Het compleet verbouwen van een uitlaat lijkt me heel erg drastisch en voor vele liefhebbers onbegonnen werk.

Overigens neem ik aan dat het niet de bedoeling is om ook daadwerkelijk 25km/h te blijven rijden.

Volgens mij is gevraagt om een tijdelijke maatregel die ook weer snel ongedaan gemaakt kan worden.

En idd. een Lucky heeft geen uitlaatwartel. Misschien kan het met twee passende buisjes met daar tussen een ring in de uitlaat vlak bij de cilinder te monteren. Maar wederom, een hele operatie.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

25km op een lucky,mmhh, da's bijna gelijk aan het afvoeren van een Happy waar je gortere wielen in knikkert.

stap 1 monteer een 10mm carb.

stap 2 spruitstukje er voor van 10mm

stap 3 achter een 48 tands tandwiel, groter vind je niet.

stap 4 monteer een lekkere stille demper, die vreten vermogen maar geven wel een lekkere rustige rit. ik heb zelf deze gekocht: klik

maar heb deze wel op een voorbochtje uit duitsland met een verloopje naar 28mm.



Over dit topic

Gestart 18 Juni 2013 door Ton van Rijn

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: