Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » Sparta Onbekend Model

JoukeRodenhuis
Citeer
Privébericht
Naar profiel
JoukeRodenhuis

Hallo,

 

ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een oude Sparta. Hij was vroeger van mijn oom, hij reed er veel op rond maar op een gegeven moment viel een rolletje uit 't lager om de zuigerpen. Dit rolletje is op de een of andere manier tussen de poort en de zuiger gevallen en daarom zit er nu geen cillinder, kop of zuiger meer op dit JLO blok. Voor zover mijn oom en mijn vader weten is dit het originele blok. 

Ik vind oude brommers harstikke leuk en om deze reden wil ik dit ding graag weer repareren. Daar zullen een hoop vragen van mijn kant bij komen, want dit is voor mij de eerste Sparta. Ik heb al wel een keer een Kreidler gerepareerd, en daar ben ik de afgelopen twee jaar mee naar Duitsland gereden. 

En dan over de vragen gesproken: Welk model is dit precies? Na een beetje op google rond gespeurt te hebben kwam ik uit op een GI-50 maar ik zou hier graag bevestiging, aanvulling of verbetering op willen. Laughing

Een andere vraag luid of het voor mij uberhaupt wel wijs is om aan dit ding te beginnen. Tijd is het probleem niet maar ik kan geen duizenden euro's in dit ding steken

 

Als het goed is zouden de foto's erbij moeten zitten maar ik weet het maar nooit.. Sealed

 

Met vriendelijke groeten,

Jouke

achteraanzicht

Linkerzijaanzicht

Rechter zij aanzicht

Vooraanzicht

Typeplaatje JLO

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Hoi Jouke,

Leuke brommer heb je! 

Dit model is een Sparta Sport 3V van 1966/67.

Zie ook hier voor wat extra info:
http://www.spartabromfietsclub.nl/modellenoverzicht/52/sparta-sport-66-67-68/

Cilinders hiervoor zijn nog wel te vinden op marktplaats af en toe. Omdat je geforceerde koeling hebt moet je even opletten bij een cilinderkop, als ik me niet vergis horen daarbij de koelribben in dwars te staan ipv rechts zoals rijwindgekoeld. 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hallo Jouke, welkom hier bij de sparta bromfietsclub.

Leuke brommer, kan je zeggen dat dit model erg lekker en solide aanvoelt als het eenmaal rijdt.  Alhoewel ik persoonlijk erg houd van de modellen eindjaren 50 / begin jaren 60, kunnen ze wat betreft rijcomfort hier niet tegen op. Dit model wordt eigenlijk geen GI meer genoemd maar sparta sport. Als ik de kleur zie denk ik dat deze uit 1966 komt. De modellen GA t/m GI werden gemaakt vanaf modeljaar 1956 tot 1965. De G in de type aanduiding, staat voor het JLO G50 blok wat voor al deze brommers gebruikt. In 1966 past sparta voor het eerst het nieuw uitgekomen JLO blok G 49 /V49 toe. Het V 49 blok is een geforceerd gekoeld 3 versnellings blok en dit heb jij onder jouw sparta zitten, het G 49 is een rijwind gekoeld 2 versnellingsblok. Deze blokken hadden een minder goede naam dan het vorige G50 blok wat komt dat ze veel gevoeliger voor corrosie zijn doordat een andere (minder goede) legering voor het spuit gieten werd gebruikt. Vooral het strooizout, wat s'winters bij vorst toch vaak wordt gebruikt, heeft een vernietigende werking op de carterdelen. Als ze goed beschermd worden, carterdelen mooi in de verf en het liefst een beetje 'vettig' dan komt het allemaal wel goed. Wat dat betreft ziet jouw blok er in elk geval goed uit.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Als daad werkelijk het rollager rondom de piston pen kapot is gegaan zou ik ook zeker willen of er geen delen hiervan ook mijn krukas hebben beschadigd (met name het bigend lager)voordat ik gelijk een andere cilinder zou gaan monteren. Wees er ook zeker van dat er geen losse delen in het carter zijn achter gebleven waardoor je weer een vast loper zou kunnen krijgen. Hoe erg beschadigd is overigens de cilinder. Mocht de schade meevallen dan is er misschien ook nog een mogelijkheid de cilinder op te boren en te voorzien van een overmaat zuiger. De krassen in de wand moeten dan ook weer niet al te diep zijn. Je sparta oogt verder vrij compleet, zo te zien mis je alleen de standaard dus daar kun je rustig aan beginnen lijkt mij. Hoef je geen duizenden euro's aan kwijt te zijn.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Is het blok overigens wel eens vast gelopen of is naaldje van het naaldlager tijdens het sleutelen los gekomen en toen in de verbrandingskamer gevallen en is er nadien nooit meer mee gereden...

JoukeRodenhuis
Citeer
Privébericht
Naar profiel
JoukeRodenhuis

Dank jullie allemaal voor jullie vriendelijke antwoorden! 

 

Het verhaal bleek me een beetje verkeerd bij te staan. Het was eigenlijk de borgveer die los was geschoten, deze heeft tijdens het aantrappen of tijdens het rijden zijn schade gedaan. Ik zal mijn oom even moeten bellen welke twee van deze gevallen juist is, ik zie hem namelijk nauwelijks. Zondagmiddag ga ik dat even proberen. 

Maar in ieder geval: De zuiger en de cillinder zelf was helemaal kapot. Mijn oom was vroeger harstikke makkelijk met brommers, dus als hij het heeft weggedaan dan was het echt ver heen. Als het goed is zou in een of andere bak de cillinderkop nog moeten liggen.. Ik zou daar zondag nog even naar kunnen kijken. 

Ik heb via "www.oudebromfiets.nl" nog een cillinder met zuiger zonder zuigerveren voor een JLO G50 kunnen vinden. Ik denk dat de koelribben niet 'dwars' staan. Om heel eerlijk te zijn ben ik verschrikkelijk in het vertalen van woorden naar een plaatje, dus heb ik maar een foto toegevoegd in de bijlage of deze koelribben ook echt 'dwars' staan. Misschien heb ik het wel helemaal mis! 

Het blok is overigens nog draaiende. Er zit nu geen cillinder, zuiger of kop op, maar het zit nu vast in de versnelling en de vernsellingskabel zijn weg. Da's nu allemaal geen probleem, met een set nieuwe kabels heb ik dat wel opgelost. Maar de versnelling zelf draait prima, de krukas draait mee en ik voel geen onregelmatigheden tijdens het testen. Nu is mijn testen wat gehaast doordat er heel veel dingen tegelijk moesten gebeuren die dag, das helaas hoe druk ik het altijd heb tijdens de zomer.  

Maar even verder: Ik denk dat die cillinder naar een van jouw reacties het niet woord en daardoor zal ik me achter het hoofd moeten krabben: Wat doe ik dan. Mijn budget is beperkt, en als ik van jullie onderdelen voorraad gebruik wil maken moet ik lid worden. Ik kan dat lidmaatschap voor een tijdje te betalen maar ik heb geen tijd en geld om een volwaardig, volledig aanwezig lid te worden. Is het dan wel acceptabel als ik dan aan kom zetten op de tweede zaterdag van september? 

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie vriendelijke antwoorden, ik vond het maar spannend, of jullie mij zouden accepteren op deze manier Tongue out



Over dit topic

Gestart 18 Augustus 2018 door JoukeRodenhuis

Laatste reactie door Marius


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: