Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » Sparta Sport 1968

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Daar ik een Sparta Sport uit 1968 aan het opknappen ben en sommige dingen mij niet echt duidelijk zijn zal ik onder dit topic wat vragen stellen

- kan je de tank van dit model gemakkelijk verwijderen zonder heel de brommer te moeten demonteren? Hoe ga je best te werk?

- daar de tank van een GI Sport uit 1965 me toch wel hetzelfde lijkt vraag ik me af of je het daar aanwezige tankrekje ook op de Sport 1968 kan monteren? Wat was het nut van zo een rekje? Kon dit op en neer??

Heeft er iemand duidelijke foto's hoe dat gemonteerd is?

Alvast mijn dank

Grtz Stijn

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

Tank uit 68. Ja dat kan, voorvork verwijderen en dan kan je de tank los maken.

Succes!!

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Stijn, plaats alsjeblieft ff een foto van je '68er Wink 

In 68 zijn namelijk 2 sportmodellen geleverd, in het begin nog het model van 1967, aan het eind het model van de jaren 70. 

Het eerste model heeft inderdaad dezelfde tank als een GI50 van 65, die kun je het makkelijkst demonteren, paar boutjes los en het benzineslangetje. Het 2e model gaat zoals Ivo zegt pas los als de voorvork er uit is. 

Dat tankrekje heb ik ook op mijn grand sport zitten maar ik kan het nut er ook nog niet van inzien. Dit zit er gewoon strak op, kan niet bewegen ofzo. 

Aan dat rekje zit een plaatje dat onder de schertsplaten valt. Door de schroef hiervan vast te draaien wordt het rekje strak op de tank getrokken. 

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Geert en Ivo bedankt voor de info, het idd het model met het vierkant Jlo blokje...als ik even tijd heb zal ik wel eens een foto maken en deze plaatsen.

Oef dan kan de tank zonder veel werk eraf genomen worden om eens te spoelenSmile

Geert, wat bedoel je met 'schertsplaten'? Als het rekje erop zit kan je dan uw tankdop nog gemakkelijk openen? Mocht je eens een foto kunnen plaatsen van zo een gemonteerd rekje dan ik even vaststellen hoe dicht dat eigenlijk bij de tankdop zit...en mocht daar een tekening van de bevestiging onderaan aan van bestaan dan zou dat al veel kunnen helpenWink Grtz

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi Stijn,

Er zit verschil in hoogte van de vulopeningen bij de tanks die gemonteerd zijn op de sparta sport modellen.

Als je zo'n rekje wilt monteren op je tank zul je een tank moeten hebben met een wat verhoogde vulopening anders past je dop d'r niet meer op.

Volgens kun je het rekje ook gebruiken om d'r een route kaart onder te schuiven maar of die daar indertijd ook voor ontworpen is, geen idee.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Schetsplaten zijn de metalen platen waar je gereedschapdeksels tegen aan zijn gemonteerd. 

Over dit topic

Gestart 4 Oktober 2014 door sparta_333

Laatste reactie door pjotr

Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: