Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » sparta sport 2v 1961

sparta-sport-lover
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta-sport-lover

hallo,

ik zit met een sparta sport van de jaren 1960,

ik heb deze gekocht terwijl de motor vast zat

ik heb ondertussen de motor eruit gehaalt en de cilinder ervan gehaalt en deze motor zit terug los,

nu is mijn probleem;

als ik de 2 kabeltjes tegen mekaar houd van de motor dan krijg ik pas ontsteking bij de bougie maar die 2 kabeltjes diene eigenlijk voor naar de koplamp te gaan en voor daar licht te geven,

kan er iemand mij helpen aub,

ik kan jullie hulp goed gebruiken!

(foto bijgevoegd van de motor en sparta ) de motor zit er ondertussen al terug in en de banden zijn bestelt!

kan iemand me helpen aub

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Waarschijlijk heeft u een zwakke bobine, deze wekt zelf te weinig op om een vonk te geven.

Zijn de contactpunten ingebrand? En staat de ontsteking op tijd?

thijstussengas
Citeer
Privébericht
Naar profiel
thijstussengas

Alleen het gele draadje is de lichtspoel, die zwarte is de kortsluitdraad voor de ontsteking. Als je die twee verbind; bedoel je dan dat de bougie alleen vonkt buiten de cilinder, of loopt het blok echt daarop ? Dat laatste heb ik nog nooit eerder gezien. 

Let even op welke ontsteking je hebt; Bosch of Moris. Ik denk Moris. De spoeltjes op deze ontsteking zijn na 50 jaar in de regel "op" of kunnen het begeven als je gaat rijden en het blok wordt een keer goed heet.

Ik zou alles ombouwen op Bosch, maar dan heb je wel een iets hogere variant ontstekingsdeksel nodig óf je moet een 3mm dikke opvulling tussen deksel en carter maken. 

NB: de Bosch ontstekingsspoel/contactpuntenset is niet bruikbaar op de Moris onsteking; de binnendiameters van de magneetvliegwielen wijken 5 mm af !  Bij een Moris ontsteking staat op het magneetvliegwiel Bosch-ELZJ of ELZJE. Dan heb je dus toch een Moris ontsteking en géén Bosch. Ik weet het; dit is verwarrend ! 

Over dit topic

Gestart 19 December 2013 door sparta-sport-lover

Laatste reactie door thijstussengas

Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: