Forum

Dit is een topic in Forum » Sparta » Modellen » Sparta Sport 4V kenmerken

Gtop
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gtop

Dag allemaal,

 

Na enkele tijd geleden mijn Sparta's Sport 2V en 3V verkocht te hebben ivm echtscheidingsperikelen kriebelt het weer en heb ik mijn oog laten vallen op een Sport 4V. Ik heb gemerkt dat ik meer van de voetschakeling ben.

Nu is er over de 4V niet zoveel te vinden. Ik heb het vermoeden dat het om een omgebouwde 2V gaat, dat vind ik zelf niet zo erg maar zou hem dan zelf graag netjes erbij zetten zoals het hoort bij een 4V.

 

Daarom enkele vragen:

Is de 4V geleverd geweest in de kleur oranje?

heeft een 4V altijd een recht voorspatbord, of zijn er ook met rond voorspatbord?

Is de 4V ook geleverd in het 1e model, of enkel als 2e type?

zelf vind ik de rechte buddyzit van de 2V het lekkerst zitten, maar welke "hoort" er op een 4V te zitten?

 

Zelf vind ik de oranje uitvoering met grijze spatborden en zwarte kettingkast de mooiste kleuren combinatie voor dit type. Deze heb ik ook gehad in 2V en eigenlijk spijt van dat ik die verkocht heb. Wat een heerlijk rijdende bromfiets was dat !! Dus het liefst zet ik hem in die kleuren. 

 

Bedankt alvast weer.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hoi, in 1973 staat de oranje sport 4V nog in de folder, in 1974 niet meer. Dan zijn er alleen nof de 2 en 3V te krijgen. Het kan dus goed zijn dat het wel een originele 4V is.

Nog voordat de 2V en 3V te koop waren kwam in '68 de grandsport met een 4V geforceerd gekoeld sachs blok uit. Deze 4V had nog 19 inch wielen en ook andere spatborden dan de latere sparta's die in '69 uitkwamen. De modellen uit '69 hadden allemaal ronde spatborden en 17 inch wielen met een union naaf.
in '71 worden de wielen verkleind naar 16 inch en veranderen ook de spatborden (de kraalrand wordt achterwege gelaten)

Later zal ook de zogenaamde 'bulten buddy' verdwijnenen komt er een rechte voor in de plek.
Zo'n één zal ook origineel op een oranje 4V zitten.
 

Gtop
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gtop

Dank! Heb m inmiddels opgehaald. Gezien het framenummer is het een 70-er. Heb nog niet naar de wielmaat gekeken maar 19 inch is het niet. Ik vermoed 16 inch. Het blok is een 50/4.

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Gtop,

De kleur oranje is pas vanaf ca. 1973 gekomen voor de Sport V-serie. Het allerlaatste jaar dat 4V's geleverd werden zijn er dus ook oranje met zilveren spatborden exemplaren geweest.

Het voorspatbord zou dan nog een ronde moeten zijn. De rechte versie voorspatborden kwamen iets later (begin 1975) toen ook de voorvork met korte lampooren, rechte voorpoten (zonder verdikking) en vouwbalgen geintroduceerd werd.

De platte schuim buddyseat kwam in 1972. De butenbuddy is in twee varianten: korte (1968 t/m 1970) en de langere (1970 t/m 1972). In 1972 zijn de lange bultenbuddy en het platte schuim buddy een beetje door elkaar gebruikt heb ik wel eens gehoord.

Een 1970 Grand Sport 4V kan je herkennen aan:

- Sachs 50/4 NL voetschakelblokje met "politiecilinder" en 12mm Bing 1/12/188 carbje met luchtfilter op het blok

- 17 inch wielen met de kleine 100mm Leleu naven met koelribben (alleen in 1970 geleverd)

- T-frame zonder luchtpijpje, vastgelast gereedschapsbakje met gat voor bandenpompje en gouden Z'tjes i.p.v. 4V stickers (net als de 2V)

- Kleuren: Donker groen of gewoon rood (niet de "kings red" auberine rood van 1968/69). Spatborden in kleur van het frame (zilveren spatborden kwamen pas begin 1971). Kettingkast en achterveringpoten wit.

- Bultenbuddy (kort en lang komen voor in dat jaar)

En nog een aantal andere geinige mini details Laughing:

- Voorvork: laag stuur, kroonplaat in framekleur, zilveren hamerslag koplamp, 60 km/h kilomterteller met zwarte "SPARTA" wijzerplaat, lange lamporen, verdikking in de voorpoten met geperste uiteinden, voorspatbord met afgeronde randen, massieve spatbordbeugels

- Achterschokbrekers met gegoten boutogen (i.p.v. opgelast)

- Tank met tussenscherm vanbinnen.

etc. etc.

Heb je evt. een framenummer en/of motornummer van jou 4V? Dan kan ik hem wel even voor je opzoeken in het Sparta register. Dan weten we snel genoeg welke uitvoering, welke kleur hij had en wanneer hij geleverd is.

Groet! Freek

Gtop
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gtop

Dag Freek, heel erg bedankt voor je mooie aanbod!

 

Het frame nummer is 076775.

 

Overigens heb ik wel een luchtpijp in het frame.

 

Bedankt!

Gtop
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gtop



Over dit topic

Gestart 3 Oktober 2022 door Gtop

Laatste reactie door Gtop


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: